Właściwości zdrowotne moreli

morele

Świeże owoce są niskokaloryczne, zawierają zaledwie 50 kalorii na 100 g. Niemniej jednak są bogatym źródłem błonnika, przeciwutleniaczy, witamin i składników mineralnych. Owoce te są również bogate w liczne związki fito-chemiczne, które zapobiegają chorobom serca, zmniejszają LDL („zły cholesterol”) oraz zapewniają wysoką ochronę przed nowotworami.

Morele są doskonałym źródłem witaminy A i karotenów.

Sto gramów świeżych owoców pokrywa 64% dziennego zapotrzebowania witaminy A. Witamina A i karoteny obdarzone są właściwościami przeciwutleniającymi. Ponadto są niezbędne do prawidłowego wzroku. Witamina A jest także potrzebna do utrzymania zdrowych błon śluzowych i skóry. Jedzenie naturalnych owoców bogatych w karoteny pomaga chronić organizm przed nowotworami płuc i jamy ustnej.

Świeże owoce zawierają także inny, naturalny przeciwutleniacz – witaminę C. Witamina ta rozwija odporność organizmu na czynniki zakaźne i działanie szkodliwych wolnych rodników.

Morele są również dobrym źródłem składników mineralnych, takich jak: potas, żelazo, wapń, cynk i mangan. Potasem jest ważnym składnikiem mineralnym, niezbędnym do prawidłowej pracy serca. Ponadto jest istotnym składnikiem komórek i płynów ustrojowych. Pomaga regulować tętno i ciśnienie krwi. Wartość absorpcji wolnych rodników surowych moreli wynosi: 1115 umol TE/100 g.

W tych owocach znajdują się również ważne flawonoidy i fenole, takie jak luteina, zeaksantyna i beta kryptoksantynę. Te związki chronią organizm przed działaniem wolnych rodników i reaktywnych form tlenu (ROS). Dzięki temu ochraniają nas przed zbyt wczesnym starzeniem, rakiem i różnymi chorobami. Ponadto zeaksantyna, karotenoid, selektywnie jest wchłaniana do plamki żółtej w siatkówce oka, gdzie pełni funkcję przeciwutleniacza. Odgrywa również rolę ochronną filtrowania światła.

Tak więc spożywanie takich owoców jak morele, bogatych w zeaksantynę, ułatwia ochronę oczu przed chorobą plamki (AMRD). Choroba ta jest związana z wiekiem i występuje przede wszystkim u ludzi w starszym wieku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *